سئو همان کاری است که شما باید برای جذب مشتری اینترنتی از طریق سایت انجام دهید، درحالی که خیلی از کارفرمایان فکر می کنند با زدن سایت می شود مشتری اینترنتی گرفت! یک باور غلط در خصوص سایت زدن وجود دارد و آن این است که شما با داشتن سایت می توانید مشتریان اینترنتی را جذب کنید ولی واقعیت این نیست! این سئو است که شما را به کاربران اینترنتی وصل می کند. چطور؟ در ادامه در خصوص سئو و چرایی استفاده از سئو سایت صحبت خواهیم کرد.
درباره ی علم سئو بیشتر بدانیم
سئو یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ هست که اگر در اینترنت فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، مجبور هستید برای یادگیری آن زمان بگذارید.
احتمالاً شما هم چنین جملاتی را شنیدهاید:
شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.
شما دیده نمیشوید؛ اگر در صفحهی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.
چرا سئوکار نمیآورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟
اگر سایت … هنگام جستجوی کلمه … در صفحهی اول گوگل میآید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.
الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ سیستم دیپ مایند؟
ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.
مطالب مربوط به سئو در سایت مجله سئو با هدف تربیت متخصص سئو طراحی شدهاند. شما می توانید در این سایت مطالب متنوعی از اصول اولیه سئو را مشاهده کنید.
هدف اصلی ما در این مطلب، آشنایی مخاطبانمان با SEO و برخی از تکنیک های سئو است تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را انجام دهند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیشروی آنها ترسیم شود.
سئو چیست؟
احتمالا تاکنون به این مسئله پی برده اید که سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اما چه چیزی را میبایست بهینه کنیم؟
آیا بهینه سازی مختص طراحی سایت است؟ یا اینکه شامل نوشته ها نیز می باشد؟ آیا لینک ها هم نیاز به بهینه سازی دارند؟
پاسخ به این سوال ها مثبت است و بیشتر از این ها را نیز شامل می گردد. ما در این مطلب سعی داریم کلیات سئو را در یک مطلب به شما بگوییم.
تعریف سئو از نظر صاحب نظران
توجه داشته باشید که گستردگی مفهوم سئو موجب می شود هرشخص با توجه به تجربه و دانش خود تعریف متفاوتی از آن ارائه نماید. هدف ما از جمع آوری این تعریف ها کمک به درک بهتر و سریعتر در این حوزه و شناسایی ابعاد گسترده آن است.
در ابتدا از افرادی که در حوزه سئو و بهینه سازی سایت موفق و تاثیرگذار هستند تقاضا کردیم تا تعریف خود از این واژه را به صورت مختصر برای ما ارسال کنند.
در ادامه متوجه شدیم که برای ارائه تعریف از سئو نیازی نیست که حتما یک متخصص سئو باشید، بلکه همه افرادی که به نوعی با فضای کسب و کارهای اینترنتی، تبلیغات و تولید محتوا در ارتباط هستند میتوانند نگاهی متفاوت و نقطه نظری کاربردی درباره سئو ارائه دهند. در نتیجه آنچه در این صفحه میخوانید صرفا تعریفی عمومی از سئو نیست.
چرا سئوی سایت اهمیت دارد؟
سایت بدون سئو، مانند انسانی است که انتهای چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد میزند کسی صدایش را نمیشنود. با رعایت کردن نکات سئو است که میتوانید سایتتان را از این چاه عمیق نجات دهید و در نتایج گوگل به صدر بیاورید تا صدایش را به گوش کاربرانی که به دنبال مطالب شما هستند برسانید.
روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه میشود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام میشود. حالا راحت میتوانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس میگوید که “اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.”
پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛
تصور کنید شما یک فروشگاه موبایل هستید و یک وبسیات هم برای خرید و فروش موبایل دارید. بر اساس ابزارهای “اندازهگیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل” خرید اینترنتی موبایل یا عبارات مشابه آن چیزی حدود 8000 سرچ در ماه دارد.
این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل میگردند. حتما شما هم برایتان بارها پیش آمده است که چیزی را در گوگل سرچ کنید و همانطور که خودتان هم به تجربه دیدهاید، بیش از 80% کاربران در همان صفحۀ اول نتایج جسجو جواب خود را پیدا میکنند. خیلی کم پیش میآید که کسی در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب باشد.
حالا اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند. در حقیقت شما 8000 مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
در فضای آنلاین یک جک مرتبط با این موضوع وجود دارد که به گونه ای بیان کننده اهمیت حضور در صفحه اول نتایج گوگل است: “اگر نیاز به مکانی برای مخفی کردن یک جسد دارید، آن را در صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل قرار دهید!”
اگر پست های وبلاگ شما یا صفحه محصولات فروشگاه اینترنتیتان در صفحات دوم به بعد نتایج جستجو قرار دارد، در حقیقت هیچ رتبه ای کسب نکرده و شانسی برای دیده شدن ندارید.
حال که با مبانی سئو آشنایی کوچکی پیدا کرده اید، نگاه دقیقتری به جزییات آن می کنیم.
با اینکه الگوریتم رتبه بندی گوگل و 200 فاکتور موثر در آن تاکنون افشا نشده است، اما کارشنان سئو، بسیاری از آن ها را تا حدودی شناسایی کرده اند. در مطلب فاکتورهای رتبه بندی گوگل، مهمترین آنها بیان شده است.
اما در ابتدا نیاز است که یک مطلب را مستقیما اعلام کنیم. در حالت کلی دو نوع فعالیت در سئو وجود دارد و از همین ابتدا می بایست سمت مورد نظر خود را تعیین کنید.
مهمترین فاکتور سئو تولید محتوا است
نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متنهای بیمعنی، تزریق بیخاصیت کلمات کلیدی در متنها، ارائهی لینکهای بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.
نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین میکرد، اما الزاماً به رتبهی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمیشد.
خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند.
کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، میتواند همزمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد.
همچنین، تلاش برای افزایش رضایت کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد.
به همین علت، بر خلاف سالهای گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب میدانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده میشود و به کار میرود.
مواظب مسیر های بد برای سئو کردن سایت باشید!
اگر به سئو نگاه های یک شبه دارید، احتمالا در نهایتا کارتان به سئو کلاه سیاه خواهد کشید. این نوع سئو تنها بر روی موتورهای جستجو متمرکز بوده و کاربران حقیقی را در نظر نمی گیرد. روش هایی برای شکستن قوانین وجود دارند که می توان تنها با خرج کردن مقداری پول، به افزایش سریع رتبه سایت دست یافت.
نتیجه نهایی این گونه فعالیت های اسپم پس از کسب نتایج غیر طبیعی، جریمه شدن سایت خواهد بود. این گونه فعالیت ها برای کسب و کارهایی که آینده ای را برای خود تصور می کنند، مناسب نیست.
در این گونه فعالیت ها معمولا بایست هزینه های را متقبل شوید و از آنجا که موتورهای جستجو همواره در حال به روز رسانی هایی برای مقابله با این گونه فعالیت ها هستند، همیشه می بایست به دنبال راهی برای دور زدن قوانین جدید باشید.
در نقطه مقابل سئو کلاه سفید وجود دارد که روشی برای ساختن یک کسب و کار آنلاین پایدار می باشد. اگر مشغول سئو با این روش ها هستید، مطمئنا تمرکز شما بر روی کاربران خواهد بود. سعی شما همواره مبتنی بر ارائه بهترین محتوا و در دسترس قرار دادن آن به شکلیست که مورد پسند موتورهای جستجو نیز هست.
چه کارهایی را باید در سئو بر اساس محتوا انجام داد؟
گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند.
اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوهای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمانبر، دشوار و گرانقیمت است.
کسب و کاری که میخواهد در موتورهای جستجو وضعیت مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها بخش کوچکی از آنهاست:
تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری (درس مرتبط: تولید محتوا)
به روز کردن محتوای قدیمی بر اساس اطلاعات و نیازهای جدید
ایجاد حس رضایت در خوانندگان و کاربران
قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت بیشتری را در سایت شما بگذرانند
همهی این کارها، هزینهبر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.
نتیجه گیری
همانطور که در تمام مطلب بدان اشاره شد انجام یک سری عملیات حساس و بی وقفه و مستمر روی سایت است که باید با یک استراتژی درست انجام شود. شما با سئوست که می توانید مشتریان اینترنتی را جذب کنید نه فقط با داشتن سایت و یا باز کردن یک پیج اینستاگرامی. امیدوارم از خواندن مقاله “سئو و چرایی استفاده از سئوی سایت” لذت برده باشید.