اینستاگرام مارکتینگ
خیلی چیزا زود از مد می افته! خیلی چیزا هم یهو همه گیر میشه و بعد از یه مدت میبینی همه دیگه اون کارو انجام دادن و به قول معروف لوس میشه! تو تبلیغات و بازاریابی هم همینطوره! الان با چند تا سرچ ساده می تونید به نکاتی در این زمینه ها برسید. نکاتی که تقریبا اکثر کسایی که می خوان تو این زمینه ها فعالیت کنند می خوننشون و درست یا غلط ازش استفاده می کنند.
در خصوص اینستاگرام هم همینطوره. الان اینستاگرام را باز کنی از هر ۵ نفر ۲ نفر دارن پست گذاشتن تو اینستاگرام رو آموزش میدند. دمشون گرم واقعا!!! اما الان هر کی اینارو میبینه به لوس شدن قضیه و ضایع بودن طرف بیشتر فکر می کنه تا چیزای دیگه (البته اگه باهوش باشه)! توی ارائه سرویس و محصول هم همینطوریه! شما نباید فکر کنید فقط با حضور در اینستاگرام میفروشید! دیگه گذشت اون زمون! آخه چرا کاربران اینستاگرامی باید پیج های دیگه پربازدید و قدیمی رو ول کنن بیان از شما که زیر ۱۰۰۰ تا فالوور داری خرید کنند؟! برای این موضوع باید متفاوت عمل کنی و این متفاوت عمل کردن یعنی به جای فقط فعالیت در اینستاگرام باید اینستاگرام مارکتینگ انجام بدی!! حالا بریم ببینیم منظورمون از اینستاگرام مارکتینگ چیه؟!

اینستاگرام مارکتینگ چیه؟!

میخوام یه جوری تعریف کنم که هم ساده باشه و هم قابل فهم! فرض کنید موفقیت در اینستاگرام مثل موفقیت در کنکوره!‌ برای موفقیت در کنکور چکار می کنید؟ برنامه ریزی؟! مطالعه؟ سوالات و آزمونهای سالهای قبل رو آنالیز و بررسی کنید؟! شرکت در آزمونهای مختلف؟ خوندن کتب کمک آموزشی؟ شرکت تو کلاسهای کنکور؟ رفتن پیش مشاورین کنکور؟! و…
برای موفقیت در اینستاگرام هم باید همینطوری عمل کنید! شما باید جواب تمام سوالهای مهم رو بدونید! باید خودتون رو برای رقابت در کنکور سخت اینستاگرام آماده کنید. باید از مشاوره های خوب توی سطح اینترنت استفاده کنید(البته نه این جوجه ها که تازه دوتا مطلب راجع به اینستاگرام خوندند)! برای رسیدن به موفقیت باید رقبا و مشتریانتون رو بررسی کنید. باید برای جلو زدن از رقبا برنامه ریزی کنید. باید مزیت های رقابتی برای خودتون تعریف کنید! در کل باید برنامه دقیقی تدوین کنید تا در کوتاه مدت به اهداف اولیه و در دراز مدت به موفقیت کامل برسید. به این میگن اینستاگرام مارکتینگ. حالا بریم کمی تخصصی تر صحبت کنیم.

تعریف تخصصی اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی که در قالب یک برنامه ریزی دقیق انجام شود تا برند یا پیج تجاری مورد نظر به موفقیت در فروش یا افزایش آگاهی از برند (brand awareness) برسد گفته میشود. من تو مقاله ای مجزا مبحث اینستاگرام مارکتینگ رو به صورت کامل شرح دادم. خواستید برید بخونید. برنامه تعیین شده باید شامل بررسی صنعت, برند, مشتریان و رقیبان باشد. همچنین باید برنامه ریزی برای تولید محتوا و حضور در رسانه ها در آن مشخص شده باشد.
برای اینکه بهتر مفهوم مارکتینگ یا بازاریابی رو بفهمید پیشنهاد می کنم در خصوص Marketing و روش 3m تحقیق کنید. همچنین می توانید یک مقاله جامع در این خصوص رو با محوریت مارکتینگ چیست در اینجا دنبال نمایید.
بعد از اینکه با مفهوم و شرایط بازاریابی آشنا شدید خیلی بهتر می تونید بازاریابی در اینستاگرام رو درک کنید. خب حالا سوال مهم اینجاست که بازاریابی در اینستاگرام رو چطوری باید شروع کنیم؟

شروع بازاریابی در اینستاگرام

من نمیدونم شما تا الان چه باورهایی از فعالیت در اینستاگرام و بازاریابی در اون دارید. اما بهترین پیشنهادی که دارم اینه تمامی باورهای فعلی تون رو دور بریزید!!! چرا اینو میگم؟ چون اگه مسیر درستی رو رفته بودید الان در حال خوندن این مقاله و دنبال راه حل بهبود شرایط نبودید! پس در نتیجه تا الان هر برنامه ای ریختید و هر راهکاری که پیاده سازی کردید رو بزارید کنار و به روشهایی که میگم با دقت گوش بدید و فقط برای اینها برنامه ریزی کنید. به جز این شکست شما قطعی است.

از کجا شروع کنم؟

همانطور که گفتم اگر مقاله مارکتینگ چیست رو مطالعه می کردید به اصل مهم 3m برخورد می کنید:
  • مارکت
  • مسیج
  • مدیا
در اینجا منظور از مارکت شناسایی بازار هدف, منظور از مسیج انتخاب نوشتن کپی رایتینگ و تولید محتوا است و منظور از مدیا در مرحله اول انتخاب صحیح رسانه و بعد استفاده صحیح از مدیا برای افزایش دیده شدن است. بله ! برای اینستاگرام مارکتینگ هم باید از الگوهای رفتاری در بازاریابی استفاده کنیم.
ما در شایگان همیشه این کار رو می کنیم:
قبل از شروع هر کاری باید تحقیق کنید. راجع به چی؟

اول در خصوص مشتریانتان تحقیق کنید:

  • ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • مشتریان شما در چه شهر یا شهرهایی زندگی می کنند؟
  • مشتریان شما چه سطح طبقاتی ای دارند؟
  • مشتریان شما چه علایق و خصوصیاتی دارند؟
  • جنسیت اکثر مخاطبان شما چیست؟
  • این مشتریان بیشتر مخاطب چه صفحاتی در اینستاگرام هستند؟
  • مشتریان من بیشتر به چه جور پستهایی علاقه دارند!؟
بعد برید سراغ رقیبانتان و ببینید اونها کی هستند! باید بگم در انتخاب رقبا دقت کنید. رقباتون رو بر اساس اندازه و میزان فعالیتشان دسته بندی کنید. مثلا سه دسته کوچک متوسط و بزرگ درست کنید و در ابتدا رقبایی که در زمینه شما خوب کار می کنند رو شناسایی و در این دسته بندی ها قرار دهید.
چرا گفتم دسته بندی های کوچک و متوسط و بزرگ؟ چون شما نباید ابتدا خودتان را با بزرگترین رقیبانتان مقایسه کنید و راهکارهایی که اونها در پیش میگیرند رو دنبال کنید. این کار در اینستاگرام مارکتینگ عین خودکشی است!

این سوالات را در زمینه رقبایتان پاسخ دهید:

  • رقیب من در چه دسته بندی ای هست؟ کوچک یا بزرگ یا متوسط؟
  • رقیبان من چطور با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کنند؟
  • روشهای فروش رقبای من چیا هستند؟
  • چطور خدمات و محصول ارائه می دهند؟
  • چطور محتوا تولید می کنند؟ بهترین پستی که درست کردند رو پیدا و بررسی کنم.
  • هر رقیب با این فعالیتی که داره چه سهمی از بازار رو بدست میاره؟
  • رقیبان من در چه صفحاتی تبلیغ می دهند؟
بعد از شناسایی کامل مشتریان و رقیبان باید به سراغ اطلاعات و اخباری در خصوص صنعت کسب و کار خود بروید. اخبار مربوط مستقیم و غیر مستقیم صنعت خودتون رو زیر نظر بگیرید و با توجه به تجربه ای که دارید ببینید با این اخبار چه اتفاقاتی ممکن است بیافتد. مثلا با کرونا فروش های حضوری کمتر و فروشهای اینترنتی افزایش چشم گیری داشته اند. همه اینها در اینستاگرام مارکتینگ مهم است.
بعد از تحقیق می رسیم به مسیج. مسیج یعنی کپی رایتینگ و محتوایی که میخواید باهاش مشتریتون رو جذب کنید. به سه نکته اصلی در اینستاگرام مارکتینگ در خصوص مسیج دقت کنید:
  • کپشن نویسی
  • هشتگ گذاری و ثبت لوکیشن
  • تولید محتوای تصویری و ویدیویی
کپشن جذاب بسیار روی فروش تاثیر داره. برای نوشتن کپشن های جذاب باید تکنیک های مربوط به کپی رایتینگ رو به خوبی بلد باشین. حتما در این خصوص مطالعه کنید.
هشتگ گذاری از نکات دیگر مهم در اینستاگرام است. اینکه با توجه به اندازه و نوع پیج از چه تعداد هشتگی استفاده کنیم؟ اینکه هشتگ هایی با جستجوی کم انتخاب کنیم یا زیاد؟ اینکه چطور از لوکیشن برای جذب مخاطب محلی استفاده کنیم؟ همه اینها مهمه و چون اگه میخواستم بازش کنم خیلی مطلب طولانی میشد سرچ و کسب اطلاعات دربارشون رو میزارم به عهده خودتون. چون راجع به اینا مطالب زیاده.
خب رسیدیم به اصل مطلب و اون هم محتوای تصویری و ویدیویه! محتوا پادشاه است. این واقعا تو اینستاگرام حکم اصلی است. شما بدون محتوای خوب قادر به فعالیت در اینستاگرام و رسیدن به موفقیت نیستید.
واقعا کسی تصاویر بی کیفیت رو دوست نداره. کسی دوست نداره پست نامربوط توی پیجت ببینه. کسی دوست نداره محتوای تکراری رو دنبال کنه. کسی دوست نداره محتوای بی کیفیت و داغون ببینه. اگر نمیتونی محتوا تولید کنی اصلا وارد اینستاگرام نشو. وقتتو تلف می کنی. کسی دوست نداره ویدیوی تکراری ببینه. کسی دوست نداره ویدیو بی کیفیت ببینه. پس سعی نکنید با اینجور محتواها وقت خودتون و مخاطبین رو هدر بدید. اگر میخواید در این زمینه حرفه ای بشید حتما باید کلاسهای آنلاین تولید محتوا و فتوشاپ و تدوین ویدیو رو بگیرید و مطالعه کنید و اینقدر تمرین کنید تا بتونید محتوایی با کیفیت بسازید تا بتونید با رقباتون رقابت کنید.

چرا محتوای با کیفیت اینقدر در اینستاگرام مارکتینگ اهمیت داره؟

اصلا همه چیز محتواست. ما سه تا استراتژی برای تبدیل یک مخاطب در اینستاگرام داریم که باید هر سه اینها انجام بشه تا شما بتونی در اینستاگرام به فروش برسی!
  • تبدیل مخاطب به بیننده (با تبلیغات امکان پذیر می شود)
  • تبدیل بیننده به فالوور (با تولید محتوای با کیفیت و طراحی لی اوت خوب امکان پذیر است)
  • تبدیل فالوور به مشتری (استمرار در تولید محتوای با برنامه و با کیفیت)
با توجه به استراتژی های فروش در اینستاگرام مشاهده می کنید که دو تا از استراتژی ها مربوط به تولید محتوای با کیفیت هستند و اگر اینها نباشد حتی اگه میلیونها نفر هم تبلیغ شما رو ببینند باز مشتری شما نمی شند. اینجوری نرخ تبدیل بیننده به فالوور و فالوور به مشتریتون به شدت میاد پایین و هزینه های تبلیغاتیتون به شدت میره بالا.
پس برای موفقیت در اینستاگرام به جز تحقیق و برنامه ریزی به تولید محتوای جذاب هم نیاز داری.
در چه پیج هایی تبلیغ بدیم؟
در استراتژی اول که تبدیل مخاطب به بیننده بود اعلام کردیم که باید تبلیغات کنید. اما در چه پیج هایی؟ در این خصوص اصلا نباید احساسی عمل کنید. هر پیجی که فالوور زیادی داره به این معنی نیست که پیج خوبیه. برای پیدا کردن یه پیج خوب تو تبلیغات در اینستاگرام به سوالات زیر جواب بده:
  • پیج پیش رو چه جور محتواهایی تولید کرده و آیا این محتواها جز محتواهای مورد علاقه مشتریان من هست؟
  • پیج پیش رو در چه شهرهایی بیشتر مخاطب داره و آیا مشتریان هدف من در اون شهر خاص رو مورد هدفش داره یا نه؟!
  • پیج پیش رو از نظر سنی مشتریان مورد نظر من رو داره یا نه؟ (با درخواست insight پیج تبلیغ دهنده می تونید به همه این جوابها برسید.)
  • میزان تعامل پیج چقدر هست؟ برای اندازه گیری این موضوع در گوگل check engagement instagram online free رو سرچ کرده و در سایتهای مورد نظر یوزرنیم پیج رو بزنید تا درصد تعامل رو بهتون بگه. اگر بالای ۵ درصد تعامل داشت پیج اوکی هست ولی کمتر از اون یعنی خوب نیست! توجه داشته باشید میزان تعامل بر اساس لایک و کامنت سنجیده میشه. بعضی از پیجها لایک و کامنت فیک میخرن. پس حتما این بخشها رو بسنجید. بعضی از پیج ها هم پستهای خودشون خوب دیده میشه و پستهای تبلیغاتیشون افتضاح. تو اینجور پیج ها هم تبلیغ ندید.
نکته آخر هم در بخش تولید محتوا بهتون بگم.
برای تولید محتوا دسته بندی محتوایی و تقویم محتوایی آماده کنید.
یعنی بگید چه موضوعاتی رو میخواید پوشش بدید و بعد مشخص کنید در ماه از هر موضوع چند پست و استوری میخواید درست کنید. بعد در یک تقویم مشخص کنید که هر روز چه کاری را باید انجام دهید.
یک سری نکات دیگه موند در خصوص بهترین ساعت انتشار پست که این رو هم با چند تا جستجو در اینترنت می تونید پیدا کنید. امیدوارم از مقاله اینستاگرام مارکتینگ ما نهایت لذت رو برده باشید و بکارتون بیاد. سوالی داشتید مطرح کنید. در خدمتیم.