وقتی صحبت از مدیریت شبکه های اجتماعی می شود خیلی ها فکر می کنند منظور قرار دادن یک ادمین برای مدیریت محتوا و کپشن نویسی و … است.
در حالی که خدمات و سرویس های مدیریت شبکه های اجتماعی فراتر از این مورد است و برای کسانی که دغدغه نمایش صحیح برند و رویکرد آن را در این شبکه ها دارند بسیار مهم است که چطور دیده شوند، چطور تبلیغ شوند و چطور بازاریابی شوند تا هزینه هایشان دور ریخته نشود و با بهترین هزینه بیشترین بازخورد را بدست آورند.
دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی شامل بسیاری از قطعات متفاوت است که با یکدیگر کار میکنند تا منافع کاربر را تامین کرده و منجر به فروش شوند.
با این حال دانستن آن که از کدام یک از تاکتیک های بازاریابی آنلاین استفاده کنید و اینکه هر یک چگونه میتوانند به کسب و کار شما کمک کنند، بسیار مهم خواهد بود.
مدیریت شبکههای اجتماعی و استفاده از شبکه های مجازی موضوعی بسیار داغ و پرکاربرد است که برای بسیاری از مدیران و صاحبین مشاغل نقش کلیدی در بازاریابی آنلاین را ایفا میکند.
شما احتمالا با شبکه های مجازی مانند اینستاگرام یا توییتر آشنا هستید؛ اما آیا میدانید کدام روش استفاده از این کانال ها برای رشد کسب و کار شما مناسب خواهد بود؟ شناسایی راه های مناسب برای مدیریت شبکههای اجتماعی نقش مهمی در استفاده از شبکه های مجازی برای دستیابی به اهداف بازاریابی آنلاین و افزایش فروش خواهد داشت.
مدیریت شبکههای اجتماعی چیست؟
مدیریت رسانه های اجتماعی فرآیند مدیریت تعاملات آنلاین و محتوای منتشر شده در شبکه های مجازی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و غیره است.
مدیریت رسانه های اجتماعی فراتر از ارسال پست و به روز رسانی صفحات اجتماعی شرکت شما است. این کار شامل درگیر شدن با مخاطبان شما و جستجوی فرصت های جدید برای افزایش فروش و همکاری است.
انتخاب بهترین پلتفرم
قبل از اینکه بتوانید یک برنامه بازاریابی آنلاین مناسب بازی برای مدیریت شبکههای اجتماعی داشته باشید، باید در نظر بگیرید که بهترین سیستم عامل های رسانه ای برای کسب و کار شما چیست. شبکه اجتماعی مناسب را با توجه به تعداد کاربران فعال و نوع فعالیت آنها مشخص کنید.
ایجاد استراتژی رسانه های اجتماعی
توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی بخش مهمی برای رسیدن به اهداف بازاریابی شماست. بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام یک از شبکه های مجازی مناسب شماست، باید مشخص کنید که چگونه تولید محتوا کنیم؟ همچنین، هزینه تولید محتوا، دفعاتی که قصد دارید پست ارسال کنید و نوع محتوایی را که ارسال می کنید را در نظر بگیرید.
مدیریت شبکه های اجتماعی شامل چه مواردی است؟
اگر پاراگراف بالا را مطالعه کرده باشید این سوال خود به خود در ذهنتان شکل گرفته که خدمات مربوط به مدیریت شبکه های اجتماعی چیست و شامل چه مواردی است؟
نکته : توجه داشته باشید که هر شبکه ی اجتماعی راهکارها و روشهای متفاوتی برای تبلیغ، تولید محتوا و شبکه سازی و ایجاد رسانه دارد. با توجه به این تفاوت ها بطبع نمی توان انتظار داشت با یک پکیج واحد بتوانیم کلیه شبکه های اجتماعی مخصوصا آنهایی که از همه پر مخاطب تر هستند را مدیریت و بازاریابی کرد.
خدمات و سرویس های شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر است:
- آنالیز و بررسی برند و رقبای آن
- تدوین برنامه با توجه به بودجه و رویکرد برند
- تولید محتوا و شروع بازاریابی
- بازاریابی و تبلیغات در شبکه اجتماعی
- گزارش گیری و بهبود عملکرد کاره های قبلی
سرویس آنالیز و بررسی فعالیت برند در شبکه اجتماعی
قبل از اینکه هر کاری در خصوص یک برند توسط تیم سوشیال مارکتر انجام شود باید خود برند، گذشته آن، پتانسیل هایی که دارد، مشتریان آن و همچنین رقبای برند به صورت کامل بررسی شده و ضعف ها و برتری های برند و رقبا لیست شوند.
سرویس تدوین برنامه با توجه به بودجه و رویکرد برند
پس از آنالیز برند و رقبا و مشتریان بالقوه، برنامه ای با توجه به لحن و صدای برند ایجاد می گردد که در دو فاز تهیه می شود. برنامه ی ایده و اجرا و تقویم محتوایی که باید توسط تیمی که مسئول مدیریت شبکه اجتماعی است ایجاد گردد و برای شفاف سازی کار به برند تحویل داده شود.
سرویس تولید محتوا و شروع بازاریابی
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی جزء اصلی ترین و مهمترین بخش ها به حساب می آیند.یک برند توسط محتوایش آنالیز می شود. پس هر چه محتواها قوی تر، گیراتر و قابلیت وایرال شدن بیشتری داشته باشند می توانند برند را مطرح تر و بهتر نمایش دهند. همچنین در تولید محتوا، چه تصویری و چه ویدئویی و حتی متنی، باید به رویکرد برند و دلایلی که برند به عنوان ویژگی خود ارائه می دهد توجه بسیار داشت. در اصل تولید محتوا از اصلی ترین روشهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. “سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی”
سرویس بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی
وقتی صحبت از بازاریابی می شود هدف جذب مخاطبین هدف است و وقتی صحبت از تبلیغات می شود هدف نمایش برند با رویکردش برای اکثریتی است که مخاطبان هدف بیشتر در آن اکثریت حضور دارند. در شبکه های اجتماعی باید توجه داشت که روال بازاریابی برعکس عملیات سئو و تولید محتوا برای موتورهای جستجو است. در این شبکه ها باید برند به دنبال مشتریان بالقوه حرکت کند نه اینکه محتوا تولید کند و منتظر حضور مخاطبان باشد. با توجه به این موضوع اهمیت استفاده همزمان از بازاریابی و تبلیغات بسیار اهمیت دارد.
گزارش گیری و بهبود عملکرد
تعیین یک برنامه برای حضور یک برند در شبکه های اجتماعی مخصوصا در فاز های اول هر چقدر هم با شناخت انجام شود باز دچار خلل هایی است که پس از اجرا آنها مشخص می شوند. تیم های حرفه ای مدیریت کننده شبکه های اجتماعی با آنالیز رفتار ها و بازخوردها سعی می کنند هر ماهه تغییراتی در جهت بهتر شدن روند تولید محتوا، بازاریابی و تبلیغات انجام دهند. “”
خدمات مربوط به ساخت ابزارهای مورد نیاز در شبکه های اجتماعی
برای حضور موفق و موثر یک برند در شبکه های اجتماعی باید به دنبال چهار سرویس ویژه بود:
- تولید محتوا (گرافیکی، متنی، ویدئویی)
- بازاریابی در شبکه اجتماعی
- تبلیغات در شبکه اجتماعیتولید محتوا و بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی در اولویت است
استراتژی های مهم در شبکه های اجتماعی
امروزه شرکت هایی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفقند که بتوانند سه استراتژی متفاوت برای مدیریت شبکه های اجتماعی مشتریانشان داشته باشند. این استراتژی ها به استراتژی های نرخ تبدیل در شبکه های اجتماعی معروفند:
- استراتژی تبدیل مخاطب به بیننده
- استراتژی تبدیل بیننده به دنبال کننده
- استراتژی تبدیل دنبال کننده به مشتری
در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه روال کاری از تعرفه مدیریت شبکه های اجتماعی را به شما شرح دهیم.